Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Adiunkt w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Politechniki Częstochowskiej. Autorka licznych artykułów z zakresu strategicznego zarządzania uczelnią oraz procesów rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich, a także wielu raportów i ekspertyz pisanych na zlecenie polskich i zagranicznych organizacji, w tym szkół wyższych, MNiSW i instytucji europejskich. Aktywna uczestniczka wielu krajowych i międzynarodowych projektów oraz konferencji, w tym członkini Quality Asurance Board projektu UNA Europa (1EUROPE), Sustainable Quality Enhancement in Higher Education Learning and Teaching (SQELT) oraz kierowniczka projektu Mistrzowie Dydaktyki. W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wpływów między strategią, strategicznym zarządzaniem, zarządzaniem jakością (nie tylko kształcenia), a także wsparciem organizacyjnym i budowaniem relacji z pracownikami. W 2016 roku opublikowała monografię pt. Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce.
Jakość kształcenia rozumiem szeroko. To różne działania podejmowane przez nauczycieli akademickich, studentów, kadrę zarządzającą uczelnią i pracowników administracji. Nie sprowadza się tylko do analizy opinii studentów dotyczących zajęć dydaktycznych, ani do pracy nad pożądanym miejscem w rankingu krajowym, czy międzynarodowym. Dla Nas jakość kształcenia jest częścią naszej pracy i współpracy na uniwersytecie.
Bugaj J., Szarucki M., "Doskonałość naukowa oraz doskonałość dydaktyczna jako kluczowe kompetencje uczelni publicznych w Polsce", Przegląd Organizacji, vol. 2, 2019
Bugaj J., Rybkowski R., "The Use of International Rankings in The Formulation of a University’s Strategic Goals – the Polish Perspective", Journal of Economics & Management, 2018:34, 39-57
Bugaj J., "Cechy modelu przedsiębiorczego uniwersytetu : analiza przypadku polskiej uczelni publicznej/ Model of entrepreneurial university : case study of Polish public university", w: Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami : wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo, (red.) Z. J. Makieła, M. M. Stuss, Warszawa, Wydawnictwo C. H. Beck, 2018, 182-193
Bugaj J., Szarucki M., "Czynniki determinujące kreatywne środowisko w uniwersytecie", Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 2018: 161, 133-145
Bugaj J., Szarucki M., "Założenia teoretyczno-metodologiczne budowy modelu restrukturyzacji uczelni publicznej", w: Zarządzanie restrukturyzacją. Procesy i struktury w obliczu zmian, red. A. Jaki, T. Rojek, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2017, 53-62
Bugaj J., Barczak B., "The restructuring of a higher education institution as an example of strategic change and cooperation in an organisational network", w: Contemporary issues and challenges of the organization management process: models, implementation, interrelation, red. T. Rojek, A. Jaki, Foundation of the Cracow University of Economics, Kraków, 2017, 227-238
Bugaj J., "Oczekiwania wobec nauczycieli akademickich w kontekście wybranych modeli uniwersytetów", w: Zarządzanie w szkołach wyższych i innowacje w gospodarce, red. T. Wawak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2017, 129-140
Bugaj J., "Wynagradzanie za efekty pracy nauczycieli akademickich – analiza przypadku Uniwersytetu Islandzkiego", Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2016:2(48), 63-80
Bugaj J., "Strategy of organisational development : a case study of Utrecht University", w: Faces of contemporary management, red. B. Kożuch, K. Sienkiewicz-Małyjurek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016, 143-153
Bugaj J., Uniwersyteckie Strategie Rozwoju Zawodowego Nauczycieli Akademickich w Polsce/ The University Strategies for the Professional Development of Academic Teachers in Poland, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016
Bugaj J., "Analiza strategiczna uczelni : model kryteriów analizy SWOT", w: Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem : uwarunkowania, trendy, perspektywy, red. W. Sroka, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora", Toruń, 2016, 73-90
Bugaj J., "Budowanie proaktywnej strategii rozwoju uniwersytetu (Building university strategy", Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2016: 420, 26-35
Bugaj J., "Działalność dydaktyczna praktyków w kontekście jakości kształcenia – analiza przypadku", Edukacja ekonomistów i menedżerów, 2015:2(36), 131-145
Bugaj J., "Centrum doskonalenia kompetencji nauczycieli akademickich: przykłady praktyk niemieckich i polskich Centre for teacher competence: German and Polish case studies", w: Granice w zarządzaniu kapitałem ludzkim, red. P. Wachowiak, S. Winch, Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza, 2015, 387-398
Bugaj J. "Bilansowanie kompetencji nauczycieli akademickich – rekomendacje dla procesu", w: Zarządzanie kapitałem ludzkim w warunkach niestabilności otoczenia, red. J. S. Kardas, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa, 2014, 197-207
Publikacje dostępne na platformie Research Gate https://www.researchgate.net/profile/Justyna_Bugaj
dr hab. inż. Justyna Bugaj, prof. UJ
E-mail: j.bugaj@uj.edu.pl
Katedra Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
Adres: ul. Łojasiewicza 4, 30-348 Kraków
telefon do jednostki: 12 664-5791